خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» رژیم غذایی مبتلایان به فیبروز کیستیک

رژیم غذایی مبتلایان به فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک / تغذیه و رژیم غذایی

 

رژیم غذایی مناسب می تواند از بدتر شدن عملکرد ریه جلوگیری کرده و خطر عفونت را کاهش دهد. در اینجا نحوه برنامه ریزی یک منوی مناسب برای کمک به درمان فیبروز کیستیک را بیاموزید.

 

رژیم غذایی مناسب و تغذیه از جنبه های مهم مدیریت و درمان فیبروز کیستیک است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چرا و چگونه این کار را انجام دهید.

 

فیبروز کیستیک (CF) یک بیماری ژنتیکی مزمن و دژنراتیو است. این بیماری عمدتا بر ریه ها و دستگاه گوارش تأثیر می گذارد. علت CF چیست؟ جهش ژنی (ژن معیوب) باعث تغییر پروتئین در بدن می شود که بر ترشح مخاط و نحوه انتقال سلول ها تأثیر می گذارد.

 

در برخی موارد فیبروز کیستیک ، پانکراس تا حد نارسایی لوزالمعده تحت تأثیر قرار می گیرد. این بدان معناست که پانکراس قادر به ترشح آنزیم هایی نیست که بدن برای هضم لیپیدها (چربی ها) از آنها استفاده می کند.

 

بنابراین ، رژیم غذایی و تغذیه نقش بسیار مهمی هم در نحوه پیشرفت بیماری در طول زمان و هم بر کیفیت زندگی بیمار ایفا می کند. یک رژیم غذایی مناسب از بدتر شدن عملکرد ریه جلوگیری می کند و خطر عفونت را کاهش می دهد.

 

چرا برخی از بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک سوء تغذیه دارند؟

 

سوءتغذیه عاملی است که بر مرگ و میر تأثیر می گذارد و همچنین بر کیفیت زندگی بیمار تأثیر منفی می گذارد. چرا CF می تواند باعث سوء تغذیه شود؟ این به دلیل عدم تعادل بین انرژی مورد نیاز بدن و مصرف کالری است. این عدم تعادل توسط سه عامل تعیین می شود: نیاز بیشتر به انرژی ، دریافت کالری کمتر و کاهش بیشتر انرژی.

 

مصرف انرژی و متابولیسم: مصرف انرژی پایه (BEE) شما افزایش می یابد. بیماری ریه باعث افزایش BEE ، عفونت و کاهش عملکرد ریه می شود.

 

کاهش کالری دریافتی: به طور کلی ، بیماران مبتلا به CF مستعد عوارضی هستند که توانایی آنها در مصرف غذا از طریق دهان را محدود کرده و درنتیجه اختلالات گوارشی به دلیل دریافت کالری کمتر ایجاد می شود.

 

از دست دادن انرژی: این به دلیل از بین رفتن مواد مغذی از طریق مدفوع فرد است زیرا آنها قادر به هضم و جذب مناسب غذا نیستند ، که باعث عدم تعادل انرژی می شود.

 

توصیه های رژیم غذایی و تغذیه ای برای افراد مبتلا به فیبروز کیستیک

 

اولین اقدامی که باید قبل از ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود انجام دهید چیست؟ برای ارزیابی جامع عادات غذایی فعلی خود و اندازه گیری های بدن فعلی خود باید به متخصص مراجعه کنید. شاخص توده بدنی (BMI) شما باید در زنان 22 کیلوگرم و در مردان 23 کیلوگرم باشد.

 

فرد مبتلا به فیبروز کیستیک ممکن است رژیم غذایی مشابه رژیم غذایی یک فرد سالم داشته باشد. اما آنها باید عوامل دیگری مانند نیاز آنها به مصرف بیشتر انرژی را نیز در نظر بگیرند.

 

پیشنهادات:

 

افزایش مصرف انرژی: رژیم غذایی شما باید 120 تا 150 درصد انرژی مورد نیاز برای سن و وزن شما را تامین کند. اگر متوجه شدید که همچنان در حال کاهش وزن هستید ، بیش از 150 درصد انرژی مورد نیاز بدن خود را مصرف کنید.

 

مصرف پروتئین: رژیم غذایی شما همچنین باید 120 تا 150 درصد پروتئین توصیه شده برای سن و وزن شما را تامین کند.

 

کربوهیدرات ها: اینها باید حدود 40 تا 45 درصد از کل کالری دریافتی شما را تشکیل دهند. همچنین ایده خوبی است که از کربوهیدراتهای پیچیده استفاده کنید در حالی که از قندهای ساده اجتناب می کنید تا سطح قند خون شما کنترل شود. اگر مشکلات تنفسی شدید دارید ، میزان مصرف خود را به 30 درصد کاهش دهید. بر اساس تحقیقات اخیر ، به خاطر داشته باشید که سطح بالای قند خون می تواند واکنش التهابی بیشتری در بدن ایجاد کند. این می تواند مدیریت بیماری شما را پیچیده کند.

 

مصرف چربی: این مقدار باید حدود 40 تا 45 درصد از کل مصرف شما باشد. اطمینان حاصل کنید که بیش از ده درصد اسیدهای چرب اشباع شده مصرف نمی کنید. همچنین لازم است مصرف چربی ترانس خود را کاهش دهید. طبق مطالعه ای که در مجله Progress in Lipid Research منتشر شده است ، این چربی ها می توانند پاسخ التهابی بدن و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش دهند.

 

مواد معدنی: رژیم غذایی شما باید مقادیر کافی مواد معدنی مانند کلسیم ، روی ، آهن و سدیم را در اختیار شما قرار دهد.

 

ویتامین های محلول در چربی: شما همچنین باید ویتامین A ، D و E را در رژیم غذایی خود و ویتامین K را با توجه به نیازهای شخصی خود در نظر بگیرید. ویتامین ها بخش مهمی از رژیم غذایی و تغذیه در بیماری فیبروز کیستیک هستند.

 

چگونه می توانید این توصیه ها را دنبال کرد؟

 

یک توصیه این است که میزان کالری دریافتی روزانه خود را به سه وعده اصلی و دو یا سه وعده غذایی ثانویه تقسیم کنید. البته ، همانطور که در بالا دیدیم ، افزایش مصرف انرژی بسیار مهم است. شما باید غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید ، مانند:

 

چربی های سالم ، مانند روغن زیتون

آجیل

ماهی

همه محصولات لبنی مانند خامه ، کره و پنیر

غذاهای حاوی قند مانند شیرینی یا دسرهای خانگی و بستنی

 

مصرف مکمل


گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید رژیم غذایی شما برای برآوردن نیازهای شما کافی نیست. اگر این مورد در مورد شما صادق است ، مکمل ها می توانند گزینه مفیدی باشند.

 

همانطور که در بالا ذکر شد ، در برخی موارد CF ، لوزالمعده آنقدر تحت تأثیر قرار می گیرد که نمی تواند آنزیم های لازم برای هضم یا جذب چربی را تولید کند. بعداً ، اگر آنزیم ها از خارج بدن تامین نشوند ، چربی با مدفوع دفع می شود.

 

رژیم غذایی و تغذیه از مهمترین جنبه های درمان فیبروز کیستیک هستند. رژیم غذایی مناسب می تواند مدیریت بیماری را کاهش داده و عوارض را نیز کاهش دهد. همیشه از غذاهای ضد التهاب استفاده کنید و سعی کنید از غذاهایی که باعث واکنش التهابی در بدن می شوند اجتناب کنید.

 

اگر در مورد نیازهای تغذیه ای و رژیمی خود سوالاتی دارید ، باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. آنها می توانند به شما در برنامه ریزی منوها متناسب با نیازهای شما کمک کنند. با توجه به رژیم غذایی و تغذیه می توانید با فیبروز کیستیک راحت تر زندگی کنید.

 

برای درک بهتر این بیماری به شما توصیه میکنیم فیلم Five Feet Apart را تماشا کنید.

 

ارم بلاگ


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده